Aantrekkelijk werkgeverschap en arbeidsmarkt
Het tekort aan zorgpersoneel groeit, ook in Groningen. Daarom is de eerste innovatie gericht op een gezamenlijke arbeidsmarktstrategie en opleidingsbeleid in de zorg. Dit geldt voor alle opleidingen en functies.
Mogelijkheden en ontwikkelingen
Gezamenlijke loopbaanroutes, omscholing en mogelijkheden voor opleidings/ervaringsplaatsen zijn essentiële middelen om het tekort te beperken. Ook zijn er kansen voor een gezamenlijke flexpool: medewerkers die flexibel inzetbaar zijn in drukke tijden of bij vakantie en/of ziekte. De veranderingen in zorg en welzijn vragen om andere vaardigheden van cliënten en zorgpersoneel. Voorbeelden hiervan zijn e-health ontwikkelingen, connectie tussen informele en formele zorg en digitale vaardigheden. Opleidingen moeten daar met hun curriculum op inspelen.
Uniek loopbaanperspectief
Ambitie van de betrokken GZA-zorgorganisaties is dat we medewerkers een uniek, organisatie-overstijgend loopbaanperspectief bieden. Zorgprofessionals voeren zelf de regie bij het samenstellen van een topbaan waarin zij hun competenties ontwikkelen. Zodat ze van waarde zijn én blijven. Vanuit het Groninger Zorgakkoord willen we een sterke coalitie tot stand brengen die waardering en trots voor de zorg in het aardbevingsgebied uitspreekt. We realiseren regionaal zorgwerkgeverschap met een aantrekkelijk en vernieuwend concept voor huidige én nieuwe medewerkers. Medewerkers kunnen daardoor soepel tussen organisaties switchen met behoud van opgebouwde arbeidsvoorwaarden en zonder ingewikkelde en onnodige procedures.
Onze visie
Het GZA-collectief biedt zorgprofessionals in het aardbevingsgebied een baan om trots op te zijn. Dit doordat organisaties een wendbaar collectief vormen waar gezamenlijke werving en opleiding, multidisciplinaire samenwerking rondom de cliënt en een organisatie-overstijgend loopbaanperspectief centraal staat. Het collectief laadt zich niet belemmeren door organisatiegrenzen maar gaat voor aantrekkelijk werkgeverschap over organisaties heen.
Dit doet het collectief door:
- Eigentijdse routes te vinden om mensen toe te leiden naar het vak. Dit geldt zowel voor startende professionals als voor zij-instromers
- (Potentiële) medewerkers multidisciplinair op te leiden. Dit zowel wanneer zij binnenkomen als gedurende de hun loopbaan in de vorm van opleiding en intervisie
- Professionals de ruimte bieden, verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen loopbaanperspectief, waarbij het mogelijk is dat medewerkers gelijktijdig in verschillende organisaties werken.
- Medewerkers professionals uit andere organisaties te laten ontmoeten. Zij werken vaker in integrale teams rondom de cliënt, waarbij ieder vanuit de eigen expertise een bijdrage levert, maar waardoor kennis rijker worden, men een brede blik ontwikkeld en betere zorg kan bieden.
Dit wordt mede mogelijk gemaakt doordat:
- Er een sterk gezamenlijk merk wordt neergezet door aandacht te besteden aan de marketing van het collectief: het is aantrekkelijk om voor het GZA te werken.
- Er ruimte voor vernieuwing wordt gecreëerd door het neerzetten van een gezamenlijke entiteit (platform), welke de vrijheid krijgt bovenstaande te organiseren zonder al te veel hiërarchie. Een soort gezamenlijke ‘start-up’.
- Er wordt geïnvesteerd in samenwerking met innovatieve netwerkpartners. Het collectief is ‘powered by’ onder andere: onderwijsinstellingen, wervingsbureaus, etc.
- Arbeidsbesparende technologieën en de vermindering van administratieve lasten worden onderzocht en worden uitgerold.
Deze visie wordt de komende periode uitgewerkt door de werkgroep ‘aantrekkelijk werkgeverschap en arbeidsmarkt', bestaande uit medewerkers van GZA-organisaties en kennispartners.