Spring naar inhoud

De helm op, de hamer in de hand en een klap op de eerste paal

De bouw van Expertisecentrum Berjarijke gaat van start

Datum

Een mijlpaal in de geschiedenis van Berjarijke, het nieuwe Expertisecentrum Zorg-onderwijs, dat vermoedelijk in de zomer van 2025 is voltooid. Om uitvoering te geven aan het definitieve ontwerp geven twee leerlingen van Berjarijke en Bert Hogeboom, bestuurder van Cosis, met een grote hamer een klap op de eerste paal. Niet zomaar een paal, maar een door de kinderen geschilderd exemplaar. Die gaat als eerste de grond in. Hier is straks plaats voor veertig kinderen in de leeftijd van 0 tot 18 jaar met een ontwikkelingsachterstand of een verstandelijke beperking. Zij krijgen de zorg en begeleiding die nodig is om zich maximaal te kunnen ontwikkelen.

Meer scenario's

Bij zo’n viering hoort een toelichting. Mark Dubbelboer doet de aftrap. Hij is leidinggevende bij Berjarijke en betrokken bij de nieuwbouw. “Er hebben nogal wat scenario’s de revue gepasseerd en het heeft wat voeten in aarde gehad om te komen tot het huidige definitieve ontwerp.” Hij is gelukkig met de keuze, die in uitvoering niet de gemakkelijkste is. Door te kiezen voor eerst afbreken van het oude pand moeten kinderen en medewerkers een jaar lang gehuisvest worden op andere locaties. Prikkels en veiligheid waren de drijfveren om het op deze wijze te doen. Dat is ingrijpend, een deel gaat naar Uithuizen en een ander deel maakt gebruik van een locatie op steenworp afstand van hier. “Een voordeel is dat het nieuwe gebouw verder van de weg af gebouwd wordt.”

“Het GZA heeft een belangrijke rol”, vervolgt hij. Naast subsidie legt ook visie gewicht in de schaal om hier de komende jaren zorg te garanderen. Met een aantal zorgpartijen is nagedacht over hoe we gesitueerd zijn in de buurt, hoe we willen werken en met wie. En hoe dat vormgegeven moet worden.

Het is meer dan alleen een tekening en ontwerp

Onderwijs is de basis

“Een historisch moment”, zegt Lieke Ruijgers (directeur cluster Kind, Jeugd en Gezin bij Cosis). Een nieuw Berjarijke op de oude plek. Een aardbevingsbestendig en gemeenschapsgericht project waarin onderwijs, kinderopvang en zorgorganisaties samenwerken. “Als je het over kinderen hebt, dan moet het over onderwijs gaan. Dat is de basis.” De afgelopen jaren is wel eens gekozen om een kind om diverse redenen niet in het onderwijs te plaatsen. Ze noemt het gescheiden werelden en dat moet anders. Op dit moment ondersteunt een leerkracht van RENN4 op Berjarijke en andersom werkt een begeleider een aantal uren op school. “De ontwikkeling in bijvoorbeeld zelfredzaamheid van het kind gaan we meer koppelen aan scholing.”

Flexibiliteit

Als je het Berjarijke van toen (1993) en nu met elkaar vergelijkt, dan zie je de veranderingen. Kinderen hebben andere vragen, ouders andere wensen en medewerkers andere deskundigheden. Dit staat niet stil. Het nieuwe gebouw biedt straks alle flexibiliteit voor aanpassingen. “Onderwijs is een basiselement in het leven van een kind”, vertelt architect Bob Hebben, “en daarnaast telt veiligheid zwaar mee.” Hij wilde een gebouw ontwerpen waarin je je fijn en veilig voelt. Het proces was niet altijd eenvoudig maar de kritische houding van betrokkenen heeft ervoor gezorgd dat op het laatst toch een andere keuze is gemaakt. Daar is hij dankbaar voor. Peter Westra spreekt bij afwezigheid van de wethouder namens de gemeente Eemsdelta. “Het wordt een mooi gebouw en we hopen dat de kinderen zich er thuis zullen voelen.”  

Dan wordt de hamer in de hand genomen en de slag gemaakt. De bouw gaat symbolisch van start. Voor geïnteresseerden staan de informatieborden klaar op locatie, met een weergave van het gebouw dat er straks staat.