Spring naar inhoud

De verbazingwekkende mogelijkheden van het chatten met een robot

Datum

Kunstmatige intelligentie oftewel artificial intelligence (AI). Wat kunnen we ermee en hoe kunnen we deze intelligentie toepassen in de zorg? Die vragen houden ook het GZA bezig. We kunnen niet achterblijven in deze ontwikkelingen. In een rap tempo dendert de “innovatietrein” voort. ChatGPT komt voorbij. We hebben geen keus, we stappen in.

Een groep innovatiemanagers gaat aan de slag. In een workshop ChatGPT gaat voor de één een wereld open, de ander werkt er al een tijdje mee. Je logt in op de website openai.com. Voor iedereen toegankelijk. Tekstschrijvers en plannenmakers werken er al langer mee. Met een duidelijke vraag en een paar steekwoorden rolt er zomaar een tekst of plan over het beeldscherm. Misschien niet helemaal zoals je wilt, maar het komt in de buurt. “Nieuwe inzichten, een aansprekende tekst of een heldere analyse, geen vraag is te veel.”

Over grenzen van menselijke kennis en creativiteit
In de thuissituatie kun je er ook flink gebruik van maken. “Ik voer de ingrediënten in die ik in huis heb en er rolt een recept uit voor het avondeten.” Of “Mijn zoon stelt ChatGPT de vraag hoe hij topschaatser kan worden en dit wordt vervolgens haarfijn uitgelegd”, vertelt Alien van der Sluis, innovatiemanager. De chat is ook goed in te zetten voor een brainstorm of een plan van aanpak. Hier raken we de mogelijkheden voor de zorg. Ineens wordt duidelijk dat deze meedenkende methode ingezet kan worden voor bijvoorbeeld het bespreken van een casus. “Maak een revalidatieplan voor iemand met een gebroken been.”

Spontaan ontstaan ideeën
Start een klein bedrijf. Dat was de opdracht in de workshop. Binnen enkele minuten ligt er een bedrijfsnaam en een pakkende slogan op tafel. Wat heb je nog meer nodig? Teksten voor de website en social media. Die worden ook klip-en-klaar geleverd. Je richt het bedrijf verder in. In no-time ligt er een mooie vacaturetekst voor het werven van nieuwe medewerkers. De chatbot geeft zelfs aan welke kandidaat het beste past. “Ongelooflijk dat dit alles binnen een uurtje is gefixt.”

Door ermee te werken ontstaan ideeën hoe we dit in de zorg kunnen gebruiken. Het leveren van zorg op afstand, daar kijken de innovatiemanagers van het GZA naar. En ook naar middelen voor veilig en gezond wonen. ChatGPT zien ze als een technologisch hoogstandje. Je kunt het voor zoveel andere zaken inzetten. Bijvoorbeeld voor een plan van aanpak. 

De chat zou zomaar iets kunnen toevoegen waar wij nog niet aan hebben gedacht.

Het voelt interactief en geeft tijdswinst
Maar, het is niet alleen hoera! Kanttekeningen zijn op zijn plaats. Wordt het gebruik als plagiaat gezien? Is het betrouwbaar? En raken we het overzicht kwijt door een wildgroei aan toepassingen? “De techniek gaat sneller dan de regelgeving en ook dat voelt ongemakkelijk.” En misschien de meest belangrijke schaduwzijde: het is niet menselijk. Dat klopt. De informatie wordt opgehoest uit een database. Maar de slotsom is wel dat de uitkomsten in een sneltreinvaart tevoorschijn komen. Met gezond verstand bepaal je zelf wat toelaatbaar is, je norm, je eigen moraal. ChatGPT is ongetwijfeld een middel dat kan helpen bij het versnellen van innovatie. En bij het verkennen van nieuwe mogelijkheden die de zorg verbeteren of anders organiseren. “Het helpt wel mee of zet je aan tot verder nadenken."


Meer weten over E-health, domotica en gegevensuitwisseling?

Ga naar deze innovatie