Spring naar inhoud

Een kijkje in de keuken van samenwerkende organisaties

Datum

Voor de medewerkers van ’s Heeren Loo, De Hoven en De Zijlen organiseert Jorick Peeks, student toegepaste psychologie, een kijkje in de keuken. Deze drie organisaties creëren een woonomgeving in de toekomstige zorggebouwen en -woningen De Eendracht en Eelwerd in Appingedam voor bewoners met een verstandelijke handicap en kwetsbare ouderen. Dit vraagt om een intensieve samenwerking en waar begin je dan mee?

Eerst gaan de medewerkers in gesprek over de waarden in hun organisaties. De overeenkomsten en verschillen in cultuur worden dan in kaart gebracht. Vervolgens lopen ze mee met elkaar. ‘Dit draagt bij aan het vormen van een gezamenlijke visie op hun medewerker van de toekomst”.

In zijn ‘kijkje in de keuken’ organiseert Jorick drie rondes van juni tot oktober. In de eerste ronde kijken de deelnemers op afstand naar de andere organisaties, als het ware door een verrekijker. Dat vindt plaats op locatie van De Zijlen. Niet alleen wordt dan naar de Zijlen gekeken, maar ook naar de andere organisaties. De deelnemers gaan met elkaar in gesprek waarin vooral inspirerende verhalen met elkaar worden gedeeld. Wat zijn de mooiste cultuurelementen in elke organisatie en waar krijg je energie van? De medewerkers tekenen vervolgens in voor een dag meelopen in een andere zorgorganisatie. Ze zien hoe het is om voor een andere doelgroep te werken en wat je moet kunnen wanneer je voor meerdere doelgroepen ingezet wordt. “De inspirerende onderwerpen worden gebruikt voor het vormen van de gezamenlijke organisatiecultuur.” 

Bereidheid tot het werken met meerdere doelgroepen
Voordat de tweede ronde plaatsvindt wordt een enquête afgenomen. Er wordt gevraagd of ze bereid zijn tot integrale inzetbaarheid. Hiermee wordt de inzet voor meerdere doelgroepen bedoeld; waarbij er samenhang in zorg en ondersteuning is, afgestemd op de vraag van de cliënt. De zorginstellingen krijgen dan een beeld van het aantal medewerkers dat openstaat om op deze wijze te werken. Niet iedereen wil dat en het is van belang daar rekening mee te houden.

De tweede ronde wordt georganiseerd om bij te dragen aan een visie op deze integrale medewerker. De medewerkers draaien mee in de diensten van een andere zorginstelling en ‘kijken door het vergrootglas’. Wat kunnen zij al en wat moeten zij nog leren (door bijvoorbeeld bijscholing of cursus)? De eerste ronde geeft inzichten in waarden en cultuur; de tweede een visie op de integrale medewerker. “Uitkomsten van interviews en enquêtes laten de bereidheid zien voor het werken met meerdere doelgroepen.” 

Waarderende gesprekken 
Wat opvalt, zijn de waarderende gesprekken. Als een rode draad komen deze terug in het programma. Wat hebben de medewerkers van elkaar geleerd tijdens hun ontmoetingen en het meelopen? De individuele ervaringen zijn nodig om toe te werken naar de gewenste toekomstige samenwerking. Hierbij komen verschillende onderwerpen aan bod, zoals gedeelde zorgplanning, gezamenlijke opleidingsprogramma's en het verbeteren van de kwaliteit van zorg. “We willen ideeën en dromen delen over hoe intensieve samenwerking er in de toekomst uit zou kunnen zien.”

Handvatten voor samenwerking
Het doel van deze aanpak is het vormen van een gezamenlijke visie op de integrale medewerker voor De Zijlen, De Hoven en ’s Heeren Loo. Welke inzichten, ideeën en doelen zijn tijdens het meelopen, de enquêtes en de gesprekken naar voren gekomen? “Deze geven handvatten voor de samenwerking en het vormen van een organisatiecultuur.”


Meer weten over de samenwerkende organisaties?

Ga naar de projecten:

Gerelateerde projecten