Spring naar inhoud

Groot dromen en klein doen in de arbeidsmarkt

Datum

Werken in de zorg. Hoe kunnen we de interesse aanwakkeren en bij wie? De zorgorganisaties van het GZA zochten elkaar op in een “inspiratiebijeenkomst arbeidsmarkt” op 6 december. Het GZA investeert in vier innovatielijnen. Eén daarvan is aantrekkelijk werkgeverschap en arbeidsmarkt. Na voorbereiding komt deze nu in een versnelling.

“We werken in een kwetsbaar gebied waarin veel mensen zorg nodig hebben en straks te weinig mensen zijn die dat kunnen leveren”, legt Bert Hogeboom (bestuurder Cosis) uit.

Overstappen naar een andere GZA-organisatie
Hoe mooi is dat? Dat je je licht opsteekt bij een andere zorgorganisatie. Én dat je behouden blijft voor het waardevolle werk in de zorg. Eric Zwennis (bestuurder De Zijlen) vertelt dat het GZA van plan is om zo’n overstap zo goed mogelijk te faciliteren. Deze personele uitwisseling staat nog in de kinderschoenen. Inmiddels zijn er een paar uitwisselingen geweest. De inrichting in de zorgorganisaties vooraf vraagt veel tijd, kennis en creativiteit, maar het enthousiasme is er. “Houd het simpel zodat je sneller kunt handelen.”

Jonge zorgmedewerkers komen graag met elkaar in contact
Dat was een van de uitkomsten in de focusbijeenkomsten met jongeren. Maar hoe ontstaat dat contact dan? Bijvoorbeeld met het organiseren van een jongerennetwerk. Het GZA zet dit in gang. Daarna pakken de jongeren het zelf op. In een jongerenbestuur met leden uit elke zorgorganisatie. Dit bestuur krijgt de vrijheid in de agenda en activiteiten. Misschien is ook dit een stap naar behoud van jonge zorgmedewerkers. Karin van der Vries (bestuurder De Hoven) ziet dat jongeren liever minder uren werken en niet per se een vaste aanstelling wensen. Ze maken graag een slag naar elders. “Begrijpen we de jongeren goed in wat het werken voor hen interessant maakt?” 

Het GZA biedt unieke kansen voor de arbeidsmarkt

De waarde van rebellen met rimpels
Bert Hogeboom (bestuurder Cosis) merkt dat mensen van 55 jaar en ouder het gevoel hebben met het laatste rondje bezig te zijn. Ze willen niet investeren in zichzelf en eigenlijk de werkgever ook niet. Dat moet anders. Het is de medewerker die niet altijd weet wat zijn waarde is en dat geldt ook voor de organisatie. Veel mensen weten niet of ze het werk volhouden tot hun pensioen. Ook weten ze niet of de werkgever dat erg vindt. Terwijl de rebel met rimpels beschikt over flinke kennis en ervaring. Tijd voor een aanpak. En dat moet op maat. Een goed programma is gewenst om ze te behouden. Want vaak willen ook zij gewoon zo lang mogelijk door. Wel op hun manier. “Laten we investeren in rebellen met rimpels.”

Campagne voor zij-instromers
Op welke zij-instromer moet het GZA zich richten? Op de zoekende dertiger of de betekenisvolle vijftiger? Misschien moet het zelfs nog breder. Dit gaat vaak om mensen zonder zorgopleiding of werkervaring in de zorg. Dit vraagt om tijd, aandacht en uitbreiding van opleidingen binnen de zorgorganisaties. We ontwikkelen een gezamenlijk platform en campagne. Door de samenwerking organiseert het GZA een brede aanpak. De opgave is groot, maar de wil om samen te werken nog groter. “Gewoon beginnen, in kleine stappen.”


Meer weten over werkgeverschap en arbeidsmarkt?

Ga naar deze innovatie: