Het opleiden van professionals in de praktijk
Een jaar geleden is het expertisecentrum De Felze gestart met een zogenaamde interprofessionele leerafdeling. In samenwerking met de Hanze. Plat gezegd gaat dat over hoe meer professionals beter worden opgeleid in de praktijk. Dit met het oog op een betere aansluiting bij de zorgvraag van nu en de toekomst. Zie het als een andere vorm van stagelopen. De student wordt langzamerhand voor een deel verantwoordelijk voor de revalidant en kan tenslotte een onderdeel van de behandeling overnemen. Zo kan letterlijk tijd en ruimte gegeven worden aan de behandelaar. Die gebruikt het op zijn beurt weer voor innovatie en onderzoek.
De Felze ziet zich graag als dé innovatie- en leerplek in de regio voor toekomstbestendige zorg. “We doen dit naar voorbeeld van Revalidatie Friesland, dat inmiddels vijf jaar bestaat. En slaan hier wel een eigen weg in”, legt Alien van der Sluis, manager innovatie, onderzoek en ontwikkelen, uit.
Leren in gelijkwaardigheid
“Hoe ontwikkel je zo’n leerafdeling voor professionals terwijl de bedenkers van dit concept ook voortdurend leren”, dat vraagt Alien zich ook hardop af. “Het is nog best lastig, want je weet nog niet precies hoe de weg naar het einddoel eruit moet zien.” De Felze vormt uiteindelijk een leergemeenschap waarin professionals, cliënten, studenten en docenten in gelijkwaardigheid van en met elkaar leren. Samen met kennisinstellingen zoals mbo, hbo, wo en het UMCG. Om onderzoek en innovatie integraal onderdeel te laten zijn, is het nodig dat medewerkers tijd en ruimte hebben. Zo’n leerafdeling is een middel.
Veel studierichtingen
“Onze visie is dat het totaal van het revalidatieproces meer is dan de som der delen. Dat vraagt onze professionals, en dus ook de studenten die we opleiden, om over hun eigen vakgebied leren na te denken en samen te werken.” Twee Hanze-docenten begeleiden wekelijks een paar ochtenden studenten van de leerafdeling. Dit onderwijs vindt dus plaats op locatie. De studenten komen uit studierichtingen als zorg en behandeldisciplines (bijvoorbeeld hbo-fysiotherapie of ergotherapie en mbo-zorg). "In de toekomst willen we dit verbreden." Ook de student psychologie krijgt hier waarschijnlijk in de nabije toekomst mogelijkheden. Verder heeft natuurlijk technologie brede aandacht. De studenten human technology kunnen hier hun onderzoek koppelen aan bijvoorbeeld de X-wall (een virtuele wand).
Mooie kruisbestuiving
Dat de studenten technologie nog geen kennis hebben van zorg of behandeling is geen probleem. Zij kunnen kennis opdoen van het aanbod in de leerafdeling. En andersom werkt het ook zo. De student vanuit zorg en behandeling leert hier technologie in de praktijk te brengen. Een mooie kruisbestuiving. “Het gaat om een leerplatform van verschillende disciplines en dat is echt onderscheidend van wat de zorgorganisaties ieder voor zich in opleidingen aanbieden”, vertelt Alien.
Aanpak in complexe vraagstukken
“De visie van De Felze op innovatie en onderzoek heeft twee inhoudelijke thema’s: thuis als het kan, klinisch als het moet.” Dat gaat over meer en sneller ambulant behandelen. “En het andere thema is: de juiste zorg op de juiste plek.” In beide thema’s wordt meer gewerkt met technologie en meer multidisciplinair. “We hebben zo’n complexe doelgroep dat je heel snel met veel verschillende disciplines rondom de cliënt bezig bent. En iedereen moet goed van elkaar weten naar welke doelen je werkt voor deze cliënt.” De Felze kijkt verder en onderzoekt subsidiemogelijkheden met een plan van aanpak voor interprofessioneel samenwerken.
Breed ontstaat de wens om meer met de praktijk samen te werken
Brug naar de praktijk
Alle kennisinstellingen kijken naar wat er nodig is om de professionals van de toekomst op te leiden. En allemaal maken ze een beweging naar veel meer opleiden in de praktijk. In Eemsdelta lukt het goed om die brug naar de praktijk te slaan. Het GZA heeft de focus op hoe we de zorg beter kunnen organiseren in de toekomst. En zo komt het hier bij elkaar. Maar hoe doen we dat samen met het onderwijs, kijkend naar de complexiteit en de transitie naar leren in de praktijk? Er ontstaan nieuwe onderwijsconcepten zoals innovatiewerkplaatsen. Of nieuwe methoden als tijdlijnevaluatie en dynamische leeragenda. Hierbij is geen exacte planning of een einddoel duidelijk. Er wordt juist meer ingezet op gaandeweg van elkaar leren en het voortdurend bijstellen van de leeragenda.
Delen wat we doen
Hoe weet iedereen van elkaar waar hij aan werkt? In De Felze gebruiken ze een handige methode in de vorm van een kijk-leer-en-probeer-lunch , een klep-lunch. Het is een laagdrempelige manier om elk projectteam de kans te geven om kort te pitchen over wie ze zijn en waar ze onderzoek naar hebben gedaan. Niet voor niets heet het een lunch. Daarna heb je ruim de tijd om rond te lopen met een soep en broodje.