Hoe onderwijs en onderzoek de samenleving vitaler maken
Langer vitaal zijn, dat wil iedereen. Je wenst het je medewerkers, je cliënten of patiënten toe. Als iedereen meer gezonde jaren heeft, betekent dat bovendien minder belasting van de zorg. In het expertisecentrum Eemsdelta onderzoeken en creëren ze manieren die de vitaliteit verbeteren. “Zelfstandig dingen blijven doen, daar werken we ook aan.”
Werkveld is Groningen en Drenthe
Het onderzoeken wordt slim aangepakt. Met jonge mensen, studenten van meerdere onderwijsinstellingen en studierichtingen. Zij zijn de professionals van de toekomst. Er is een vitaliteitscampus ingericht, ontstaan vanuit een initiatief van het Alfa-college, vertelt bewegingswetenschapper en projectleider Annet Veen. De vraagstukken over vitaliteit komen binnen vanuit de maatschappij, bedrijven/organisaties en het onderwijs. “De campus is de verbinder tussen meer dan dertig partners.”
Blije, professionele organisatie
Wil je het werkplezier van de medewerkers in jouw bedrijf verbeteren of voor de mensen met wie je werkt? Dan kun je aankloppen bij de vitaliteitscampus. Zij geven handvatten. En zijn deze er niet, dan wordt een plan gemaakt of onderzoek gedaan. De vraag komt terecht bij een van de studierichtingen. Dat zijn er veel en het breidt nog steeds uit. Zorg en welzijn, sport en beweging, human technology, game artist of software development. “We kijken per vraag welke studie mee kan denken in een oplossing.”
We kijken per vraag welke studie mee kan denken in een oplossing
Dubbel mooi
De vraagstukken krijgen een oplossing en de student waardeert het om van betekenis te zijn in de samenleving. In een echte situatie wordt zijn rol serieuzer. De student wil zelf vitaal zijn en leert hoe hij anderen vitaal kan maken. Hoe je in balans blijft of komt, dat vertellen ze aan medewerkers of cliënten. Door de ervaring in het doen van onderzoek, zijn ze de wetenschappers van de toekomst. De student wordt in een samenwerking tussen onderwijsinstelling en campus opgeleid tot een professional in vitaliteit. "Ze ervaren hun invloed, ze zien het verschil na hun aanpak.”
Dichtbij de praktijk
Het onderzoek kan overal plaatsvinden. Een voorbeeld is de ontwikkeling van een beweegprogramma voor het revalidatiecentrum. De patiënt heeft een stimulans nodig om in beweging te komen. Het liefst op een interactieve manier. Al eerder was een virtuele muur met een bal ontworpen voor een andere doelgroep. Deze muur werd “weer uit de kast gehaald” en aangepast. De student human technology ging voor deze doelgroep in de rolstoel zitten om te ervaren hoe het spel in deze houding werd gespeeld. Daarna werkte de student human gaming verder aan de muur, die nog in ontwikkeling is. “Zo gaat het. In stapjes van de ene naar de andere studierichting.”
De student heeft aansluiting met de gebruiker
“In een slimme zorgestafette gaven we onlangs op locatie een demonstratie van wat er ontwikkeld was.” Dat is de manier om medewerkers en patiënten te laten zien waar de vitaliteitscampus mee bezig is en hoe de resultaten worden toegepast in de praktijk. De verbinding tussen de aanwezigen ontstaat ook direct, ze gaan met elkaar in gesprek. Met elk jaar weer nieuwe studenten groeien de plannen en inzichten. Dit werkt allemaal mee aan het versterken van de vitaliteit in de regio. “Wij verbeteren de mentale, fysieke en emotionele vitaliteit door onderwijs, professionalisering en onderzoek.”
Meer weten over Expertisecentrum Eemsdelta?
Ga naar dit projectGerelateerde projecten
De Felze
In De Felze bundelen De Hoven, Lentis en Zonnehuisgroep Noord hun krachten om specialistische ouderenzorg, geestelijke gezondheidszorg (GGZ) en geriatrische...
Meer informatie over De Felze